Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

Bezoek Sint-Katarinakerk

Sint-Katarinakerk

Maart 2019

Bezoek Sint-Katarinakerk:
een Brugse art-decokerk

Onder impuls van Erfgoedcel Brugge inventariseren vrijwilligers al enkele jaren het roerend erfgoed van de Brugse kerken. In 2018 was de ploeg actief in de Assebroekse Sint-Katarinakerk. Deze minder bekende kerk kwam er met de bouw van de nabijgelegen Brugeoise.

De binnen- en de buitenkant van de kerk zijn prachtige en voor Brugge vrij unieke voorbeelden van art-decostijl. Ook de gebruiksvoorwerpen dragen de stijlkenmerken van het interbellum (1919-1939).

Op zaterdag 30 maart en zaterdag 6 april bezochten we met Arsbroek deze kerk. Onze gids was consulent religieus erfgoed Benoit Kervyn.

Opgravingen Sint-Trudostraat

Terrein Sint-Trudostraat

Februari 2019

Overzicht opgravingen Sint-Trudostraat
en nieuwjaarstoost
Lezing in oc Kristoffel

In de zomer van 2017 hebben de archeologen van Raakvlak een archeologisch proefsleuvenonderzoek uitgevoerd op het terrein langs de Sint-Trudostraat in Assebroek. Tijdens dit onderzoek zijn archeologische resten gevonden. Op basis van de waarnemingen tijdens het proefonderzoek is beslist een deel van het terrein op te graven. De resultaten van dit onderzoek zijn een nieuw gegeven voor Assebroek.

Tijdens onze nieuwjaarstoost hield Dieter Verwerft van Raaklvlak een korte uiteenzetting over de opgravingen.

Datum: vrijdag 1 februari

De Arend van Vlaanderen

André De Meulemeester

November 2018

vrijdag 9 november
Lezing oc Kristoffel

De Arend van Vlaanderen is de Bruggeling André De Meulemeester (1894-1973). Hij was met elf officiële overwinningen de 2de succesvolste Belgische gevechtspiloot tijdens WO I. Zijn bijnamen waren de Arend van Vlaanderen en Sergent Mystère.

De familie De Meulemeester was eigenaar van de belangrijke Brugse brouwerij Aigle-Belgica.
André was actief in verschillende verenigingen, waaronder voetbalclub Club Brugge. Hij was ook een talentvolle tekenaar en schilder.

Het unieke archief van deze oorlogsheld en zijn familie werd in 2005 door architect Axel Ghyssaert, schoonzoon van André De Meulemeester, geschonken aan het provinciebestuur.

Arsbroek nodigde Marc Vandepitte, BAB-bierproever, uit voor een lezing over deze merkwaardige figuur.