Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

150 jaar Stadsschouwburg Brugge

Schouwburg logo

2019 november
Bezoek stadsschouwburg

Op 30 september 1869 opende de Brugse Stadsschouwburg zijn deuren. Voor de oprichting van dit theater moest een oude wijk met middeleeuwse straatjes wijken. Huizen werden afgebroken en straten rechtgetrokken. Bij de wederopbouw van de wijk keek men naar het voorbeeld van Brussel en Parijs.

De voorbije 150 jaar is er veel veranderd. Ter gelegenheid van deze verjaardag bezocht Arsbroek op zaterdag 9 november om 14 uur de schouwburg met gids. De gidsen namen ons mee door de historie en de werking van dit prachtige gebouw. Zo leidden ze ons langs de zaal, het podium, de kleedkamers en de foyer en vertelden ze anekdotes over het dagelijkse leven in de schouwburg.

Tentoonstelling

Affiche Tent

2019 september

Tentoonstelling
Onderweg naar Brugge. Archeologie in Assebroek

In 200 jaar groeide de voormalige gemeente Assebroek uit tot wellicht de grootste deelgemeente van Brugge. De tijd ervoor ligt begraven in documenten en archeologische voorwerpen. Arsbroek plaatst dat verre verleden in de kijker aan de hand van documenten en vondsten in de tentoonstelling “Onderweg naar Brugge. Archeologie in Assebroek”. De uitwerking gebeurde in nauwe samenwerking met de dienst Raakvlak. Recente vondsten hebben een rijker verleden aan het licht gebracht dan tot nog toe werd gedacht.
De tentoonstelling had plaats in de abdijkerk van Steenbrugge, Baron Ruzettelaan, en was voor iedereen gratis toegankelijk van 28 september t/m 6 oktober, op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur, op weekdagen van 14 tot 17 uur.
De leden van Arsbroek werden ook uitgenodigd op de opening van de tentoonstelling op vrijdag 27 september om 19.30 uur, gevolgd door een receptie (zie foto’s)

Foto's tentoonstelling: