Deze website is deel van www.bruggelokaal.be.

De zwarte dood

Titelblad

2020 maart
Lezing de zwarte dood

In China breekt een virusepidemie uit en de wereld staat in brand. De wereldeconomie wordt bedreigd. De mensen zijn ongerust.

Eeuwen geleden overspoelde de pest Europa. De zwarte dood greep om zich heen. De oorzaak was niet bekend, een remedie nog veel minder. Ook Brugge werd getroffen, zwaar getroffen. De impact op de bevolking kunnen we ons nauwelijks voorstellen als je geconfronteerd wordt met je machteloosheid en noodlot.

Joren Vermeersch deed jarenlang opzoekwerk over dit drama en dit resulteerde in het boek ‘1349: hoe de Zwarte Dood Vlaanderen en Europa veranderde’.
In de lezing stelde de auteur ons zijn boek voor en vatte hij voor ons zijn conclusies samen.

Datum: vrijdag 13 maart 2020 in zaal oc Patria

Armenpenningen en nieuwjaarstoost

Armenpenningen Armenpenning Armenpenning

2020 januari
Lezing armenpenningen en nieuwjaarstoost

We startten met een korte lezing door Yvo De Craemere over armoedepenningen. Armoede loopt als een rode draad door de geschiedenis en Brugge heeft er ook zijn deel van gehad. Hoe evolueerde de organisatie van de liefdadigheid? Wat was de motivatie om aan liefdadigheid te doen? Vragen die de lezing zou beantwoorden. Daarop volgde een overzicht van de resterende getuigen van deze armenhulp: de armentafel, drukwerk en een summier overzicht van de zeer uitgebreide verzameling van Brugse armenpenningen.

Datum: vrijdag 31 januari 2020 in zaal oc Sint-Kristoffel.

150 jaar Stadsschouwburg Brugge

Schouwburg logo

2019 november
Bezoek stadsschouwburg

Op 30 september 1869 opende de Brugse Stadsschouwburg zijn deuren. Voor de oprichting van dit theater moest een oude wijk met middeleeuwse straatjes wijken. Huizen werden afgebroken en straten rechtgetrokken. Bij de wederopbouw van de wijk keek men naar het voorbeeld van Brussel en Parijs.

De voorbije 150 jaar is er veel veranderd. Ter gelegenheid van deze verjaardag bezocht Arsbroek op zaterdag 9 november om 14 uur de schouwburg met gids. De gidsen namen ons mee door de historie en de werking van dit prachtige gebouw. Zo leidden ze ons langs de zaal, het podium, de kleedkamers en de foyer en vertelden ze anekdotes over het dagelijkse leven in de schouwburg.

Tentoonstelling

Affiche Tent

2019 september

Tentoonstelling
Onderweg naar Brugge. Archeologie in Assebroek

In 200 jaar groeide de voormalige gemeente Assebroek uit tot wellicht de grootste deelgemeente van Brugge. De tijd ervoor ligt begraven in documenten en archeologische voorwerpen. Arsbroek plaatst dat verre verleden in de kijker aan de hand van documenten en vondsten in de tentoonstelling “Onderweg naar Brugge. Archeologie in Assebroek”. De uitwerking gebeurde in nauwe samenwerking met de dienst Raakvlak. Recente vondsten hebben een rijker verleden aan het licht gebracht dan tot nog toe werd gedacht.
De tentoonstelling had plaats in de abdijkerk van Steenbrugge, Baron Ruzettelaan, en was voor iedereen gratis toegankelijk van 28 september t/m 6 oktober, op zaterdag en zondag van 10 tot 17 uur, op weekdagen van 14 tot 17 uur.
De leden van Arsbroek werden ook uitgenodigd op de opening van de tentoonstelling op vrijdag 27 september om 19.30 uur, gevolgd door een receptie (zie foto’s)

Foto's tentoonstelling: